افزایش شکاف طبقاتی در سفر و ضرورت برنامه‌ریزی برای الگوهای جدید در کشور

گردشگری به عنوان صنعتی فرا بخش با ظرفیت نامحدود منابع و درآمدهای موثر در کاهش فاصله طبقاتی مورد توجه کارشناسان و فعالان این بخش در جهان است.

وحید امیری معاون گردشگری استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: در ساده ترین تعریف می‌توان اختلاف طبقاتی را فاصله‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین افراد یک جامعه دانست که در کشورهای در حال توسعه فقدان برخورداری از حقوق و شرایط اجتماعی برابر نیز علاوه بر نابرابری شرایط  اقتصادی باعث ایجاد وضعیت بدتر و نابرابرتر برای افراد جامعه می‌گردد. 

اگر جایی اختلاف طبقاتی زیاد باشد یعنی به قوانین توجهی نمی‌شود و فرصت‌های برابر برای رشد همه طبقات وجود ندارد بلکه طبقاتی که رانت، پارتی و ثروت بیشتری دارند، می‌توانند به درجات بالایی از ثروت و رفاه در جامعه دست پیدا کنند. هرچه هم می‌گذرد بحث خط فقر بیش تر عنوان می‌شود چرا که اختلاف طبقاتی به عنوان یک عامل مخرب در جوامع، امید را از جامعه می‌گیرد و زمانی که فاصله و شکاف بین طبقه فرودست جامعه و حلقه قدرت و ثروت بیشتر و بیشتر شود بهره‌وری و کارامدی افراد جامعه به حداقل خود می‌رسد و جامعه در آستانه «سائوپائولو» شدن قرار می‌گیرد!! 

حال اگر ضریب جینی به عنوان شاخصی اقتصادی با تمام زوایای نا آشکار و پنهان برای سنجش و محاسبه توزیع ثروت در میان مردم در یک کشور بالا باشد به این معنیست که اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمد در آن کشور بالا است. برای شناسائی عوامل برطرف کننده این شکافت طبقاتی توجه به توسعه بخش گردشگری به عنوان صنعتی فرا بخش با ظرفیت نامحدود منابع و درآمدهای موثر در کاهش فاصله طبقاتی  مورد توجه کارشناسان و فعالان این بخش در جهان است.

این در حالیست که صنعت گردشگری و بخش های متنوع آن از جمله گردشگری سلامت و ... در کشور ما در خلاء نبود جامعه آماری و اطلاعاتی منسجم، بروز سلایق و الگوهای جدید در بخش‌های مختلف گردشگری از جمله سفر و اقامت، به واسطه عدم وجود نسخه به هنگام و کارا نتوانسته به عنوان صنعتی پویا تاثیر بسزائی را در حل مشکل فاصله طبقاتی شکل گرفته بردارد. 

بنابر اعلام ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در تعطیلات نوروز امسال از میان ۵۷ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۲۳ شب اقامت در سراسر کشور ثبت شده که از این میان ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شب اقامت در اقامتگاه‌های رسمی بوده و باقی اقامت‌ها در مراکز اقامتی غیررسمی، از جمله مدارس، زائرسراها، حسینیه‌ها، کمپ‌های موقف شهرداری‌ها، خانه‌های معلم و مراکز اقامتی دولتی، انجام شده است. 

آمارهای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین نشان می‌دهد که مراکز اقامتی آموزش و پرورش از جمله مدارس، خانه معلم‌ها و ... در استان‌های پرمسافر و توریستی بیشترین مصرف را داشته است.

از سوی دیگر، بنابر اظهارات رئیس جامعه هتلداران ایران در نوروز امسال هتل‌های ۷۰ درصد استان‌ها با افت اقامت مواجه بودند و میانگین ضریب اشغال هتل‌ها در سراسر کشور حدود ۶۴ درصد بوده، درحالی که هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در مقایسه با هتل‌های ۲ و ۳ ستاره بیشتر پر شده است.

گزارش معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیانگر آن است که سهم اقامت در مهمانسراها، خانه‌های معلم، خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های موقت مثل کمپ‌ها حدود ۸۸ درصد بوده، درحالی‌که مجموع هتل‌ها در سراسر کشور ۶ درصد از اقامت‌های نوروز سهم داشت، بررسی الگوی مسافرین ورودی به غرب کشور بویژه در استان‌های کرمانشاه، همدان و کردستان و آمارهای کشوری وزارت میراث‌فرهنگی در این خصوص نشان می‌دهد که در تعطیلات نوروز امسال و بازه های سفر انجام شده در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ به واسطه نحوه اسکان و اقامت انتخاب شده از جانب مسافران، بخش زیادی از  ظرفیت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره تکمیل شد، درحالی‌که هتل‌های ۲ و ۳ ستاره خالی ماندند. 

این یعنی قدرت خرید و سفر در طبقه متوسط و قشر ضعیف بسیار افت کرده است. از طرفی اقامت در مراکز اقامتی غیررسمی هم با رشد مواجه شده است و همچنان شاهد رشد استفاده از چادرخوابی و خانه‌های اجاره‌ای در سفرهای خانوادگی و گروهی هستیم. اما واقعیت این است که وضعیت اقتصادی به گونه‌ای بود که قشری از مردم نتوانست سفر کنند و اگر از جانب تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور به این وضعیت قابل تامل، توجه نشان داده نشود، با حذف قشر متوسط جامعه و ریزش به سمت قشر غیر برخوردار و فقیر و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی پیش روی مردم و ... ضمن افزایش بیشتر فاصله طبقاتی موجود، سفر به قشر مرفه و پردرآمد جامعه محدود خواهد شد. 
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400245
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha